چرا ورمی کمپوست ؟
کود ورمی کمپوست ثمین محصولی ازتلاطم چشمه بینالود
شرکت تولیدی کود ورمی کمپوست ثمین تولید محصولات کشاورزی و دامی و مشاوره تولید ورمی کمپوست

 

 

كود ورمي‌كمپوست داراي درصد بالايي از خواص عناصر مفيد در خاك گياه دار (خاك و برگ Humus) مي‌باشد. عناصر ارزشمندي كه در خاك و برگ موجود است به ذرات خاك كمك مي‌كند تا دسته‌اي را براي ايجاد كانالهايي براي عبور راحت‌تر هوا در گياه ايجاد كنند در ضمن اين عناصر باعث افزايش ظرفيت حفظ و نگهداري آب به مقدار زيادي مي‌شوند. اسيد‌هاي مرطوبي كه در خاك و برگ موجود است، محل‌هاي به هم پيوسته‌اي را براي تغذيه گياهان ايجاد مي‌كند. محققان مي‌گويند خاك و برگ در جلوگيري از بيماريها و آفت گياهي نظير تغييرات بيماري زا، باكتري‌هاي مضر و كرم‌هاي موزي مضر براي خاك بسيار مؤثر است. در حاليكه ورمي‌كمپوست خود به تنهايي تمام اين خواص ارزشمند براي گياه را دارا مي‌باشد. (Dr. Dan Holcombe and J.J Longfellow)

كود ورمي‌كمپوست در دانشگاه مي سي سي پي سال 1997 به عنوان واسطه‌اي مهم در رشد گلها و ساير محصولات زراعي محسوب و براي نمونه بر روي گل هميشه بهار مورد آزمايشات مختلف قرار گرفت. نتايج آزمايشات نشان داد كه كود ورمي در مقايسه با كودهاي ديگر مانند خاك و پيت و كودهاي شيميايي، شاخصه رشد گياهان و گلها را به صورت چشمگيري افزايش داده است و همچنين باعث افزايش ضخامت ساقه، بالا بردن رشد ريشه، افزايش وزن خشك محصول و بالا بردن ميزان گل دهي در تعداد گلهاي كاشته شده مي‌شود. تحقيقات نشان داده است كه مخلوط كود ورمي‌كمپوست با كود گياهي خاك و پيت در مقايسه با استفاده كود ورمي به تنهايي عملكرد بهتري در پارامترهاي رشد در گياهان داشته است. Mississippi state University))

كود ورمي‌كمپوست به آرامي مواد مغذي و عناصر مفيد را به خاك و گياهان انتقال مي‌دهد. اين كود شامل مواد غذايي ارزشمندي براي خاك و گياه مي‌باشد و عناصر مفيد را به آرامي حل كرده و به هيچ عنوان مانند ديگر كودها اين عناصر با آبياري شسته نمي‌شوند بلكه كاملاً در خاك حل شده و با سرعت براي تغذيه گياهان تصفيه مي‌شوند. اين محصول ( كود ورمي‌كمپوست) داراي قابليت‌هاي متعددي است مانند ايجاد ترميم و احياي دوباره در ساختار آلي خاك، ايجاد منافذ بيشتر براي عبور بهتر هوا در خاك، قدرت بالا در حفظ و نگهداري آب مي‌باشد. كود ورمي‌كمپوست ريشه گياهان را از دماي خيلي زياد پوشش مي‌دهد و بروز فرسايش را كاهش داده و رشد علفهاي هرز را به خوبي كنترل مي‌كند. ( مركز تحقيقات اداره بازيافت سانتياگو Canyon Recycling , San Diego )

 كود آلي و بيولوژيك ورمي‌كمپوست نسبت به كودهاي ديگر شيميايي 5 برابر بيشتر نيتروژن، 7 برابر پتاس، 2/1 برابر بيشتر كلسيم را داراست. معمولاً مواد و عناصر مغذي گياهان براي مدت 2 تا 5 روز حفظ مي‌شوند. در حاليكه با استفاده از كود ورمي‌كمپوست 6 برابر اين زمان در نگهداري عناصر مفيد در خاك گياهان افزايش مي‌يابد. اين كود بسيار ارزشمند از لحاظ اقتصادي نسبت به كودهاي شيميايي قيمت مناسبي دارد. با اين يافته‌هاي علمي روشن است كه بهترين تغذيه براي خاك و محصولات زراعي مختلف كود ورمي‌كمپوست مي‌باشد. كود ورمي‌كمپوست 3 تا 4 برابر بيشتر از كودهاي ديگر وزن خود را در آب حفظ مي‌كند. اين بدين معناست كه زمين زراعي شما به ميزان كمتري نياز به آبياري دارد و در نتيجه خاك براي مدت طولاني‌تري تعادل خود را در نگهداري عناصر مغذي حفظ خواهد كرد. در صورت استفاده نادرست از كودهاي شيميايي و نامطلوب مانند كودهاي گاوي و اسبي و ساير كودها، به مرور ريشه گياهان را مي‌سوزاند در صورتيكه كه كود ورمي‌كمپوست داراي چنين خاصيت مضري براي گياه نمي‌باشد. ( Education Department of South Australia )





ارسال توسط مهندس سید مهدی حسینی ومهندس شوشتری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 472
بازدید کل : 443215
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1